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Prof. Dr. Christoph Peters

Assistenzprofessor
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IWI-HSG
Büro 52-6010
apartment
Müller-Friedberg-Strasse 6/8
9000 St. Gallen
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+41 71 224 3717

Schwerpunkte


  • Digitale Arbeit
  • Crowdwork
  • Dienstleistungssysteme
  • eHealth
  • Smart City
  • Geschäftsmodelle
  • Publikationen


    Die Verbindung von menschlicher und künstlicher Intelligenz, die wir hybride Intelligenz (HI) nennen, soll Mitarbeitende im IT-Support entlasten und unterstützen. In diesem Beitrag gestalten wir nutzungszentriert eine HI-basierte Dienstleistung am Beispiel des IT-Supports. Wir beginnen mit einer Problemidentifizierung am Beispiel von drei unterschiedlich groß aufgestellten Unternehmen. Basierend auf diesen identifizierten Herausforderungen des IT-Supports wurden die Interaktionen während der Dienstleistungserbringung zwischen allen Beteiligten (Mitarbeitende, Kund:innen und System) nutzungszentriert neu gestaltet.

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    Volatility, uncertainty, ambiguity, and complexity (VUCA) are drivers in today’s business world. Therefore, an increasing number of organizations implement agility (agile methods) to cope with the rapid and accelerating change. However, these agile transformations do not succeed unhindered, and some fail. One reason for that is the employees lacking an agile mindset and they do not support or participate in the transformation. So far, knowledge of the agile mindset is in its infancy. A conceptualization for developing a measuring instrument on the individual level is lacking. Furthermore, the relevance of the agile mindset regarding organizational performance in a VUCA world is still unclear. Our study aims to close this gap. To do so, we examine the agile mindset with 15 qualitative interviews and conduct an online survey (N=449) to predict organizational agility and organizational performance based on the agile mindset. As for results, we conceptualize the agile mindset as an attitude that comprises four dimensions: ’learning spirit’, ‘collaborative exchange’, ‘empowered self-guiding’, and ‘iterative value creation’. We have found an indirect effect of the agile mindset affecting organizational performance towards organizational agility. These findings contribute to the agility and management research by providing both a conceptualization and a measuring instrument for the agile mindset. Furthermore, the agile mindset´s relevance in agile transformation is explained and its relation to organizational performance outlined. For successful agile transformation, executives must focus on the agile mindset of their employees and foster this by e.g. being a role model.

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    Bürgerbeteiligung war und ist wichtig – insbesondere in Zeiten von Covid-19. Dabei bedarf es einer sinnvollen Kombination und einer guten Verzahnung von digitalen und analogen Angeboten, wobei insbesondere im Kontext von Covid-19 die Frage bezüglich digitaler Bürgerbeteiligung im Raum steht: Wenn nicht jetzt, wann dann? Wir sprechen uns für Formen digitaler Bürgerbeteiligung aus, die bestehende Formen nicht ersetzen, sondern synergetisch ergänzen. Um dies zu tun, zeigen wir in diesem Beitrag auf, wie das Konzept des Government-as-a-Platform hierbei zu verstehen ist und helfen kann. Außerdem beschreiben wir Konzeption, Entwicklung und Integration einer digitalen Bürgerbeteiligungsplattform, die sich unter anderem durch die Verzahnung von Top-down- und Bottom-up-Elementen wie auch durch Transparenz der Plattform-Prozesse auszeichnet. Bürger*innen werden dabei als Expert*innen ihres Alltags gesehen und dazu empowert, durch eigene Projektvorschläge ihre Stadt proaktiv mitzugestalten.

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    As more and more business processes are based on IT services the high availability of these processes is dependent on the IT-Support. Thus, making the IT-Support a critical success factor of companies. This paper presents how this department can be supported by providing the staff with domain-specific and high-quality solution material to help employees faster when errors occur. The solution material is based on previously solved tickets because these contain precise domain-specific solutions narrowed down to e.g., specific versions and configurations of hard-/software used in the company. To retrieve the solution material ontologies are used that contain the domain-specific vocabulary needed. Because not all previously solved tickets contain high-quality solution material that helps the staff to fix issues the designed IT-Support system separates lowfrom high-quality solution material. This paper presents (a) theory- and practicalmotivated design requirements that describe the need for automatically retrieved solution material, (b) develops two major design principles to retrieve domainspecific and high-quality solution material, and (c) evaluates the instantiations of them as a prototype with organic real-world data. The results show that previously solved tickets of a company can be pre-processed and retrieved to ITSupport staff based on their current queries.

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    In Zeiten der Digitalisierung nimmt Informationstechnologie eine Schlüsselrolle im Modernisierungsprozess von Unternehmen ein. Zugleich bringt die Softwareeinführung das Risiko mit sich, den intendierten Nutzen nicht zu realisieren. Durch eine Dienstleistungssystem-Perspektive erscheint die Einbindung der Nutzer in die Softwareeinführung ein vielversprechender Ansatz. Das Ziel des Projektes ExTEND – Engineering von Dienstleistungssystemen für nutzergenerierte Dienstleistungen ist es daher, Nutzer in die Softwareeinführung nach dem Leitbild „Dienstleistungen von Nutzern für Nutzer“ zu befähigen, aktiv einen Beitrag zu der Gestaltung der Arbeitsumgebung zu leisten. Hieraus resultieren IT-gestützte Servicebausteine, in denen Nutzer sich gegenseitige Hilfestellungen geben und Handlungsalternativen in der Softwareeinführung aufzeigen. Durch ein Pilotierungsvorgehen werden die Servicebausteine in drei Anwendungsfeldern entwickelt und pilotiert. Hieraus resultiert evidenzbasiertes Gestaltungswissen für die Entwicklung von nutzergenerierten Dienstleistungen. Darüber hinaus wird ein Mehrebenenmodell für die Gestaltung von Dienstleistungssystemen vorgestellt, welches die Entwicklung von Dienstleistungssystemen unterstützt und über traditionelle Ansätze des Service Engineerings hinausgeht.

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    In today’s rapidly changing markets, manufacturing firms are increasingly challenged by the convergence of digital technologies and servitization, which is defined as Digital Servitization. Enterprises struggle to grasp this phenomenon’s vision, constantly facing pressures to obtain and retain competitive advantage, inventing and reinventing new products and services, reducing costs and time to market, and enhancing quality at the same time. They need to define improvement actions to be taken to navigate through the transformation process and prioritize between different activities. Prior research has highlighted the importance of how to proceed into this transformation, however less emphasis has been put on suggesting suitable activities that fit the organization’s current status and future goals. To overcome this challenge, we propose a maturity model for digital servitization that serves as an assessment tool. Based on a literature review and qualitative expert interviews, this study proposes a maturity model that allows a holistic view on the areas affected by digital servitization. The model consists of four dimensions, strategy, business processes, customer experience, organization and culture that consist of a requirements list with 13 indicators. The contribution of this study enables practitioners to diagnose and assess their activities with the digital servitization transformation.

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    Based on insights from an engineering design project conducted by Airbus and Local Motors, we describe how companies can leverage hybrid working by interlinking external crowds and internal employees, to increase the agility, quality and speed of product development. We identify the benefits and risks of hybrid working and describe the different ways of interlinking external crowds and internal employees. Finally, we provide recommendations for company executives who want to explore the use of hybrid working

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    Lehraktivitäten


    Data-Driven Service Design and Management

    Agile Service Innovation and Design

    Business Innovation II - Unternehmen gestalten und digital transformieren

    Projekte


    EU-Projekt "Active Retiree and Golden Workers Gate (ActGo-Gate)" - actgo-gate.eu

    13. Internationale Tagung Wirtschaftsinformatik (WI 2017) - wi2017.ch

    International Postdoctoral Fellowship des Grundlagenforschungsfonds der Universität St. Gallen (GFF-IPF) - Link zum Stipendium

    Future Organization Report 2019: https://agile.iwi.unisg.ch/future-organization-report-2019/

    Future Organization Report 2020: https://agile.iwi.unisg.ch/future-organization-report-2020/

    Future Organization Report 2021

    Awards


    - Wirtschaftswoche BWL-Forscher-Ranking, “Top 100 Unter 40”, Platz 48 (2020)

    - Wirtschaftswoche BWL-Forscher-Ranking, “Top 100 Unter 40”, Platz 85 (2019)

    - Best Paper Nomination auf der Hawaii International Conference on System Sciences (2019)

    - Excellence in Service Innovation Award, ISSIP, Kategorie "Impact to Society" (2018)

    - "Most Innovative RIP Paper" Nominierung auf der 38. International Conference on Information Systems in Seoul, South Kore (2017)

    - AIS Doctoral Student Service Award (inaugural winner) auf der 36. International Conference on Information Systems in Fort Worth, Texas, USA (2015)

    - Best Paper Nomination auf der 48. Hawaii International Conference on System Sciences 

    - Doctoral Consortium der 21. European Conference on Information Systems (1 Teilnehmender pro Universität, insgesamt 20 Teilnehmende weltweit) 

    - Academic Excellence Award, Queensland University of Technology (2010)

    - Stipendien: German Academic Exchange Service (DAAD), e-fellows

    Mitgliedschaften


    - Association for Information Systems (AIS), Swiss Chapter of the AIS

    - Verband der Hochschullehrer für Betriebswirtschaftslehre e.V. (VHB), Wissenschaftliche Kommissionen Wirtschaftsinformatik (WKWI) und Dienstleistungsmanagement (WKDLM) des VHB,

    - Gesellschaft für Informatik (GI)

    - INFORMS

    - AbsolventUM e.V.

    - Deutscher Akademischer Austauschdienst (DAAD) Alumni 

    Editorial Board


    Communications of the Association of Information Systems (CAIS)