Search
Generic filters
Exact matches only
Filter by content type
Users
Attachments

Prof. Dr. Walter Brenner

Direktor
location_on
IWI-HSG
Büro 52-6042
apartment
Müller-Friedberg-Strasse 6/8
9000 St. Gallen
mail
phone
+41 71 224 2409
home
http://www.iwi.unisg.ch

Forschungsgebiete


  • Informationsmanagement, strategische Informatikplanung und Controlling der Informatik (insbesondere Fragen der IT-Produktion)
  • Design Thinking
  • Digital Industrial Services
  • Weitere Forschungsgebiete


  • Digital Consumer Business
  • Publikationen


    Viele CIOs (Chief Information Officer) in Unternehmen haben in der Pandemie einen hervorragenden Job gemacht. In der Zeit nach der Pandemie gilt es, diesen „Rückenwind“ und die Position des CIO neu zu definieren. Vor diesem Hintergrund wurden fünf CIOs, Hanna Hennig von der Siemens AG, Andreas Maier von der AXA Schweiz, Michael Müller-Wünsch von OTTO, Rolf Olmesdahl, ehemals Raiffeisen Schweiz, Ursula Soritsch-Renier von Saint-Gobain Paris, und ein Executive-Search-Spezialist, Patrick Naef, Boyden AG, gefragt wie sie die Zukunft des CIO sehen. Alle sechs Persönlichkeiten, die an dem Dialog teilnahmen, sind übereinstimmend der Meinung, dass es auch noch 2030 CIOs geben wird und sie auf der einen Seite verstärkt Treiber der digitalen Transformation in ihrem Unternehmen sein sollten und sie auf der anderen Seite nach wie vor Verantwortung für das Funktionieren der digitalen Infrastruktur tragen.

    Mehr
    As expected, the digitalization of the economy and society has a major impact on the taxes of companies and on the tax department. There is no development in information and communication technology that can go unnoticed from the tax department's perspective. The digitalization of a business model can be of great importance, for example, when a digital platform is built. Putting all the facets described in this Chapter together, it is easy to see that the operational complexity for tax departments is already very high and will tend to increase further. International and digital business models meet new legal regulations and audit mechanics. At the same time, tax departments can deliver high quality financial data sets that can be used by business leaders to evaluate and steer new (digital) business models. The tax department should, therefore, increasingly be seen as a fundamental building block of a business . In interaction with other business units, external tax consultancies, technology providers and tax authorities, a new tax ecosystem is emerging, which requires new forms of internal and external collaboration. The increasing compliance requirements for companies, especially in the tax area, make it necessary to deal intensively with tax consequences before investing in a new business model. The digitalization of the tax department is progressing. New applications for the tax department are coming onto the market, new developments in information and communication technology are being used to digitalize processes in the tax department and to increase the level of automation. Data analytics; that is, the evaluation of large data sets using statistical methods and artificial intelligence, will become very important. It should always be clear that not only will companies digitalize their tax processes, but also the tax authorities will exploit all the potential of digitalization. A statement by former American President John F. Kennedy: ‘A rising tide lifts all boats’ can be applied to digitalization. Companies and government authorities will use and benefit from the potentials of digitalization.

    Mehr
    The algorithms of artificial intelligence are constantly being further developed and are being used in more and more products and applications in business and society. Numerous prototypes are being developed to open up the use of artificial intelligence in a wide variety of application areas. Nevertheless, only a few prototypes succeed in making the leap into productive applications that create sustainable business benefits. This paper series shows that processes and structures are needed for the management of artificial intelligence to ensure the sustainable success of AI systems.

    Mehr
    Im Rahmen einer Lehrveranstaltung des Masters in Business Innovation im Frühjahr 2021 gelang es, ohne vertiefte Kenntnisse der Bäckereibranche durch Verwendung bereits vorhandener Daten und durch Nutzung von Methoden der Statistik und der Künstlichen Intelligenz die Verkaufsprognosen der Filialleiterinnen und Filialleiter zu übertreffen und die Verkäufe des folgenden Tags mit einer Abweichung von ca. 13% bis 14% vorherzusagen. Diese unerwartet guten Ergebnisse lassen den Schluss zu, dass der Einsatz von Methoden der Statistik und der Künstlicher Intelligenz auch in KMUs wie Bäckereien in Zukunft wettbewerbsrelevant sein wird. Wenn es gelänge, die Prognosequalität zu verbessern, wäre in Bäckereien Nutzen in zwei Richtungen zu erwarten: Der unternehmerische Erfolg kann gesteigert und der Foodwaste reduziert werden. Allerdings bräuchte es mehr und bessere Daten, weiteren Austausch mit Experten der Domäne sowie geeignete Apps, um datengetriebene Prognosen in den Bäckereien zu implementieren.

    Mehr
    «Lost Generation» ist ein Begriff, den die amerikanische Schriftstellerin Gertrude Stein vor mehr als 100 Jahren prägte. Sie verwendete ihn für alle Kriegsbeteiligten des Ersten Weltkrieges, die sich nach Kriegsende respektlos verhielten und zu viel Alkohol konsumierten. Der Erste Weltkriege hatte ihnen ihre Zukunft gestohlen. In diesem Beitrag verwende ich den Begriff «Lost Generation» in Anlehnung an seine traditionelle Verwendung für eine Generation, die durch ein unbeeinflussbares heftiges Erlebnis, beispielsweise einen Krieg, eine Naturkatastrophe oder vielleicht auch eine Pandemie, in eine neue Lebenssituation gestellt wird, auf die sie nicht vorbereitet ist und die sie auch nicht will. Wenn auch die Pandemie, die derzeit Wirtschaft und Gesellschaft in Atem hält, nicht mit der Brutalität und den Gräueltaten des Ersten Weltkrieges vergleichbar ist, stellt sich für mich doch die Frage, wie stark die teilweise notwendigen harten Massnahmen des Jahres 2020, wie beispielsweise der Lockdown und die grossen Einschränkungen und Veränderungen im Privat- und Berufsleben nachhaltige Einflüsse auf die Zukunft junger Menschen haben, deren Pläne für die Zukunft komplett durcheinander gebracht und in vielen Fällen zumindest für die nahe Zukunft zerstört wurden.

    Mehr
    New technologies, changing customer expectations and a competitive business environment impact financial firms and their workforces in Switzerland. Financial firms are aware of the need to transform to be successful in the future. The measures and best practices they apply are analyzed and presented in this study. The analysis showed that there is no single successful approach, and that successful firms engage in a variety of activities to transform their workforce, learn fast and are capable to adapt to changing needs. The analysis also showed that the focus of financial firms is to educate, to re-educate and to create a culture of change in the workforce. The objective of this study was to examine how financial firms transform in the light of the outlined market and technology developments. More precisely, what measures do financial firms take regarding their workforces to meet changing customer expectations, to adopt new technologies, and to stay competitive in the market. Customer experience is the key driver of change in the financial industry. Financial firms have recognized that customer needs are changing based on customer centric experiences from other industries. In the new era of financial industry, where switching costs are low the bargaining power of customers has significantly increased. Digital workforce enablement is inevitable in a world where every interaction becomes digital. Financial firms are taking measures to prepare their workforce to master becoming more digital and interact with the customers accordingly. They are offering educational content on digital technology and enable digital collaboration through digital collaboration tools. Incubation and innovation are key transformational aspects since the pace and dynamic of the financial industry has significantly changed. Financial firms need to incubate and innovate faster, adapt to customer needs and implement new technologies in a way that benefits the organization. Financial firms take measures to embrace an innovative mindset in the work-force, pursue novel partnerships in ecosystems and enable the so called “startup mentality” in their organizations. Agility and agile culture is needed to foster an innovation and incubation on an organizational level The study found out that financial firms are moving away from rigid hierarchical structures to a more agile way of working. Financial firms are aware that working in teams and generating bottom-up innovations have become a necessity. Also, new performance systems are introduced as measures to award team spirit and collaborative working. The simplification of the application landscape is inevitable for financial firms to increase speed-to-market. Over the years, financial firms embedded many applications in their existing IT landscape which led to slowness and inefficiencies. The interviewed leaders recognize that the IT legacy is an obstacle for speed-to-market and good customer experience. IT legacy also hinders financial firms to effectively compete with new players entering the market. New players can build their application landscape from scratch and in a customer-oriented way which allow new entrants to provide exceptional customer experience at affordable prices. Automation & efficiency programs are needed because financial firms face operational efficiency pressures due to competition and changing regulations. Financial firms are much aware that 40% to 60% of current jobs in the financial industry could be automated in the future. Thus, financial firms are preparing their workforces with education and re-education measures, create new job roles and promote self-directed learning. Particularly, the study found out that the responsibility to prepare for the future is shifting from employer to employees. The employer provides the possibilities and it is up to the employees to prepare for future job roles. The study covered the measures taken by the financial firms to transform. However, our study shows that not enough urgency in the workforce is created to achieve the desired changes. Only if the measures can drive change on an organizational level, a financial firm can go through a successful transformation and remain competitive in the future.

    Mehr
    Design thinking is more than just a new, one-off method of innovation. Its focus is on establishing an innovation-friendly climate in companies and organizations for the long-term. To achieve this, an interdisciplinary team of authors has composed this "recipe book" that can be practically applied to your everyday business life. This book is for all who intend to understand and practice the design thinking method in the most rapid and uncomplicated way. The first part describes in depth what this method is all about. The second part of this comprehensive book offers you a step-by-step guide to practically apply design thinking. The subsequent sample cases show how to put theory into practice. The authors have gained their expertise in design thinking from both academic and scientific theory, and from countless long-term implementations at companies in various industries. So, benefit from this rich knowledge and start becoming innovative today. This book will show you how it's done. Readership: Business owners, lecturers, students and employees interested in design thinking and its implementation.

    Mehr
    Die pandemische Verbreitung des Virus COVID-19 bedeutet einen tiefen Einschnitt in Wirtschaft, Gesellschaft und das Leben fast aller Menschen. Die Auswirkungen des Lockdowns, der in zahlreichen Ländern stattgefunden hat und in einigen noch nicht beendet ist, zwingt nach unserer Meinung und Erfahrung Unternehmen, sich aktiv, intensiv und strategisch mit seinen Auswirkungen auseinanderzusetzen. Digitalisierung wird bei der Aufarbeitung des Lockdowns, das ist unbestritten, eine grosse Rolle spielen. Um besser verstehen zu können, wie Führungskräfte, die sich jeden Tag mit Digitalisierung auseinandersetzen, auf den Lockdown reagieren, haben wir Chief Information Officers und Chief Digital Officers grosser Schweizer Unternehmen nach ihren Erfahrungen in der COVID-19-Krise und mit dem Lockdown und ihren Plänen befragt. Sie alle erwarten grosse Veränderungen und beginnen mit der Aufarbeitung der Erkenntnisse und Erfahrungen. Die Ergebnisse unserer Befragung haben wir in sieben Thesen zusammengefasst. Einschränkend ist zu sagen, dass zum Zeitpunkt der Befragung, im Juni 2020, die Krise noch nicht überwunden ist. Entsprechend ist es möglich, dass der weitere Verlauf der COVID-19-Krise Aussagen in diesem Artikel in Frage stellt oder sie sich sogar als nicht richtig erweisen.

    Mehr
    get_appJennifer Hehn, Daniel Mendez, Falk Uebernickel, Walter Brenner, Manfred Broy
    Wissenschaftlicher Artikel
    In this position paper, we elaborate on the possibilities and needs to integrate Design Thinking into Requirements Engineering. We draw from our research and project experiences to compare what is understood as Design Thinking and Requirements Engineering considering their involved artifacts. We suggest three approaches for tailoring and integrating Design Thinking and Requirements Engineering with complementary synergies and point at open challenges for research and practice.

    Mehr
    Künstliche Intelligenz bietet Unternehmen neue Möglichkeiten Prozesse, Produkte, Dienstleistungen und Geschäftsmodelle zu innovieren und bestehende zu verändern. Daher wird das professionelle Management Künstlicher Intelligenz in Unternehmen zu einer zentralen Aufgabe, um die neuen Wertversprechen mit produktiven Systemen zu realisieren. Der Beitrag stellt das St. Galler Management Modell für KI (SGMM-KI) vor und zeigt sieben Handlungsfelder für den betrieblichen Einsatz von KI: (1) Management von Künstlicher Intelligenz, (2) Organisation des Betriebs, (3) Rechtliche Gestaltung, (4) Regulierung und Compliance, (5) Lebenszyklus-Management, (6) Management der Technologie-Infrastruktur, sowie (7) Cybersicherheit. Der vorliegende Artikel leitet konkrete erste Schritte an und richtet sich primär an Geschäftsleitungsmitglieder, IT- und Innovationsverantwortliche sowie Projektleiter, welche die neuen Wertversprechen der KI in der betrieblichen Praxis verwirklichen möchten.

    Mehr