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ActGo-Gate: Active Retiree and Golden Workers Gate

Overview

Das Projekt ActGo-Gate hat die Gestaltung einer integrierten Plattform für IKT-gestützte Dienstleistungen zur Nachbarschafts-Assistenz und -Pflege und zur Koordination von Freiwilligenarbeit mit professionellen Dienstleistern und (Non-Profit-) Organisationen im Fokus.

Period: 01.12.14 - 30.11.17

Weitere Informationen


Förderung

Das Projekt ActGo-Gate („Golden Workers and Active Retirees Gate“) wurde vom 1.12.2014 – 30.11.2017 seitens des Ambient Assisted Living (AAL) Joint Programme (Call 6) der Europäischen Union (EU) und des Schweizer Staatssekretariats für Bildung, Forschung und Innovation (SBFI) gefördert.

Projektbeschreibung

Im Projektkontext konnten drei Plattformlösungen in jeweils unterschiedlichen Kontexten nutzerzentriert und unter Einnahme einer soziotechnischen Systemperspektive entwickelt werden.

nachbarschaft-hamburg

Die Plattform „nachbarschaft-hamburg“ zur Vermittlung und dem Management von Angebot und Nachfrage für Dienstleistungen zur Nachbarschaftsassistenz und -pflege in einem Quartier Hamburgs als europäische Metropole.

Die integrierte Actgo-Gate-Plattform konnte durch zahlreiche Pilotierungen in der Praxis, Feldtests und unter Einsatz von umfangreichen Expertenevaluationen und grosszahligen Befragungen mit Nutzerinnen erfolgreich umgesetzt werden. Dies erfolgte unter Einbindung aller Partner im Konsortium unter der Gesamtprojektleitung von Dr. Christoph Peters.

Als wissenschaftliche Erkenntnisse konnten unter anderem Gestaltungsprinzipien für IKT-gestützte Dienstleistungen zur Nachbarschaftsassistenz und -pflege sowie ein Skalierungsmodell für kontaktintensive Dienstleistungen realisiert werden.

Publikationen

Dienstleistungsunternehmen mit dem Fokus auf die Unterstützung von Menschen (HCSSs) streben nach Dienstleistungsinnovationen (SIs), die durch Informations- und Kommunikationstechnologie ermöglicht sind, um Kostendruck und begrenzte Ressourcen zu minimieren und ihr Geschäft voranzutreiben. Das Ergebnis der SI ist ein überarbeitetes Dienstleistungskonzept, das die Möglichkeit bietet, die Wertschöpfung der Dienstleistungen zu verbessern. In der Realität kommt der erwartete Nutzen dieser SI nie zum Tragen, weil das integrierte Design des Dienstleistungsgeschäfts nicht ausreichend berücksichtigt wurde. Die Integration von Dienstleistungsgestaltung und der Geschäftsmodellgestaltung ist entscheidend für die erfolgreiche Implementierung von SI. Ziel dieser Dissertation ist es, Designwissen zu entwickeln, das ein integriertes Dienstleistungsgeschäftsdesign für HCSS enthält und so die Vorteile von SI ermöglicht. Um das Design des Dienstleistungsgeschäfts für HCSSs zu verbessern, enthält die Dissertation einen Zwei-Phasen-Forschungsansatz. In der ersten Phase wird eine systematische Literaturrecherche über technisch gestützte SI in HCSSs durchgeführt, um die spezifischen Merkmale des Feldes zu untersuchen. Auf Basis dieses Wissens werden spezifische SI-Praktiken analysiert, um zu zeigen, was das Design des Dienstleistungsgeschäfts ausmacht. In der zweiten Phase wird dieses Wissen genutzt, um Designanforderungen und Designprinzipien als Designartefakt für die Innovation von HCSSs mit Informations- und Kommunikationstechnologie zu entwickeln. Dieses Designwissen wird in einer realen Umgebung evaluiert, die auf die Entwicklung und Einführung von HCSSs abzielt. Das entwickelte Wissen bietet theoretische Beiträge und praktische Implikationen. Die Ergebnisse erweitern das Wissen über SI, indem sie den Stand der Forschung zusammenfassen und den SI-Prozess mit Schwerpunkt auf Technik detaillieren. Dieses SI-Wissen vermittelt ein Verständnis für die verschiedenen Rollen und Aktivitäten des Dienstleistungs- und Geschäftsmodelldesigns. Weiterhin liefern die Ergebnisse eine theoretische Grundlage für das Design von Dienstleistungsunternehmen. Diese Grundlage umfasst eine neuartige Kombination von Wertschöpfung und Werterfassung durch die Integration verschiedener Designansätze und die Detaillierung bestehender Designpraktiken. Die Ergebnisse liefern weiterhin die theoretische Grundlage für die Forschung über HCSS und die Konzepte für deren systematisches Design. Die spezifizierten Merkmale ermöglichen somit ein besseres Verständnis der Dienstleister von Strukturen, Prozessen und Geschäftslogik in HCSSs.

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Purpose While scaling is a viable approach to respond to growing demand, service providers in contactintensive services – such as education, healthcare, and social services – struggle to innovate their offerings. The reason is that the scaling of contact-intensive services – unlike purely digital settings – has resource limitations. To help ease the situation, the purpose of this article is to identify and describe the practices used in scaling contact-intensive services to support ICTenabled service innovation. Design/methodology/approach The research draws on an in-depth analysis of three contact-intensive services to examine service innovation practices. The analysis informs model development for service scaling. Findings The analysis uncovers three practices for service scaling – service interaction analysis, service pivoting, and service validation – and their related activities that are applied in a cyclic and iterative logic. Research limitations/implications While the findings reveal that the scalability of contact-intensive services is limited and determined by the formative characteristic of personal interaction, this study and its findings describe how to leverage scalability in contact-intensive services. Practical implications The insights into the practices enable service providers of contact-intensive services to iteratively revise their service offerings and the logic of creating value with the service. Originality/value This research identifies and describes for the first time the practices for the scaling of contactintensive services as an operationalisation of ICT-enabled service innovation.

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Im Rahmen dieses Beitrags wird die Frage beantwortet, wie Geschäftsmodelle erstellt werden können, die es ermöglichen, IKT-basierte Services in personenorientierten Dienstleistungssystemen zu vermarkten. Dafür wurde im Bereich der Freiwilligenarbeit ein Aktionsforschungsprojekt durchgeführt, bei dem ein systematischer und wiederholbarer Geschäftsmodellentwurfsprozess entwickelt und evaluiert wurde. Dieser Prozess soll die Erweiterung von Geschäftsmodellen zur Unterstützung von IKT-gestützten Dienstleistungsinnovationen in personenorientierten Dienstleistungssystemen fördern und ihren kommerziellen Erfolg erleichtern.

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When improving human-centered service systems (HCSSs) with information and communications technology (ICT), financial aspects are important but challenging for companies with established business models (BMs). The use of ICT and changes in value creation reflect business needs, but commercial success requires modifications and extensions of the BMs. However, prevailing approaches do not take account of these requirements. In this paper, we present a BM design process that fosters the extension of BMs for ICT-enabled HCSSs to support service innovations. Using an action research project in the field of volunteering, we iterated and revised the BM design process in a project collaboration with three end-user companies having similar objectives. The process guides those responsible for service innovation in structuring, analyzing, and the decision-making of alternative BM extensions. Thus, the presented approach contributes to ICT-related service innovation projects by describing systematic and repeatable activities that are the first step for commercial success.

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The design of services and their corresponding business models (BMs) aims at a value creation for customers and service providers. Thus, the outcome is interrelated. However, both – the design service systems and BMs – are evaluated separately because they do not have a common theoretical foundation. Therefore, this design science research aims at the development of an evaluation scheme for the design of services and BMs. Building on a general systems theory, we conceptualize human-centered service systems (HCSSs) and their corresponding BMs as a coherent system. This conceptualization gives the possibility to provide concrete analytical levels that allow an integrated evaluation of this system. We apply this evaluation scheme in a care service context and show that the integrated evaluation allows a more concrete assessment of the combined design of HCSS and the corresponding BMs. With this evaluation scheme, we offer an operationalization of a summative evaluation for the design of HCSSs and BMs as an artifact. Also, this provides a new perspective on theory-rooted knowledge for designing and evaluating service systems. For practitioners, the evaluation results allow the coordination of the value proposition in the service systems and BMs.

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Human-centered service systems (HCSSs) create value in personal interaction. This fact impedes the dissemination of HCSSs. To counter the problem, service providers in healthcare or education enable their services with information and communication technology (ICT). This approach allows to maintain or even enhance their offerings while handling a growing amount of work. However, the integration of ICT in the HCSSs requires reconfigurations for value creation and value caption. How this reconfiguration is implemented in practice remains unclear. By using a multiple case study research design, our study will help to understand how to achieve the scalability of HCSSs.

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get_appNikolaus Lipusch, Dominik Dellermann, Stefan Kleinschmidt, Philipp Ebel, Jan Marco Leimeister
Conference or Workshop Item
To benefit from service innovation the service system and the corresponding business model (BM) have to be adapted or developed. Unfortunately, there are no guidelines that ensure that both development streams match, include, and align the same value for the customer. Therefore, we conduct a design science research (DSR) project, in which we develop design principles that guide the alignment between the two concepts of service systems and BMs via the value proposition. We build the design principles based on existing research in service design and BMs, and apply them in the field of human-centered service systems (HCSSs). The preliminary artifact shows that the design principles relate to concrete problems from both research streams. In conclusion, this research-in-progress will contribute to existing knowledge in combining the two research streams of service systems and BM research, and offer practitioners assistance for the systematic design of HCSSs and their corresponding BMs.

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In numerous studies, information and communications technology (ICT) has been shown to be an enabler of service innovations in human-centered service systems (HCSSs). The resulting findings, however, have not been presented in a systematic way. Therefore, we present an integrated and representative overview of the literature on ICT-enabled service innovation in HCSSs. To show the existing findings, we reviewed papers from top journals in the fields of management science, information systems, service research, and innovation management. By using a systematic literature review, we identified 37 relevant papers. We systematically assessed the papers based on an analytical framework that consists of a four-phase management process and the components of service systems. We showed that the research background and the research methods used in the papers are very diverse, representing a large research field with a varying degree of knowledge. Based on our findings, we derived a specific agenda for future research.

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